Fylgja tar oss från vetenskapens värld över till dataspelens fantasivärld. Hur gick då detta till? Jo, för ca tio år sedan grävde jag fram den största kultplatsen från bronsålder. Den utgjordes av ett flera hundra meter långt system av kokgropar som låg längs randen av moränåsen vid Stretered, Mölndal. Här flankerades den enorma anläggningen återkommande av ett spektakulärt naturscenario. Det är när solen går upp i öster och speglar sig i sjöns vatten. Så här har vi platsen där Tyra & hennes värld utspelar sig.
(mer att läsa kring kokgroparna i Stretered. Klicka på Rapport 2005:1 http://www.arkeologiuv.se/cms/arkeologiuv/publikationer/rapporter/uv_vast/uv_vast_rapport_2005.html)
Projektledare, eller Creative Lead/Art Director är Charlotte Heyman & projektet drivs genom Mölndals museum. Allt finansierat genom Torsten & Ragnar Söderbergs Stiftelser. Och spelet handlar om:
– När Tyra flyttar till ett nytt område med sina föräldrar, tror hon att det ska bli trist. Inga jämnåriga kompisar, inget att göra. Hon är tio år gammal och uttråkad. Hon drömmer kusliga drömmar om en kvinna med en korp på varje axel, drömmar som varslar som järtecken. Om eldar som brinner i natten och om en hotfull armé mot horisonten Kvinnan kallar på henne men hon hör inte vad hon säger. När Tyra får besök av en korp som återkommer varje dag, som är lik de från drömmarna, följer hon den ut ut över fälten och in i skogarna, lockad av skräckblandad nyfikenhet kring vad den kanske kan vilja henne. Efter ett tag blir Tyra besynnerligt trött. Hon försöker kämpa emot men sätter sig ner för att vila. Hon somnar intill ett träd…….. Tyra reser genom tid och rum till olika platser. På andra sidan väntar kvinnan som har kallat på henne…..
Här är länken till hemsidan om Fylgja: http://www.fylgja.se/
Nedan till vänster ses Tyra själv.
De andra rollfigurerna som också finns med i spelet ser vi underst, på julkortet. – Vi återkommer längre fram med mer info om Fylja